Op 27 november 2023 voegde Mark Flear, hoogleraar recht en socio-juridische studies aan Queen's University Belfast, zich een week lang als Visiting Professor bij het Law Centre for Health and Life. Zijn expertise concentreert zich op volksgezondheid en nieuwe gezondheidstechnologieën om de epistemische (of kennisgerelateerde) dimensies van wettelijke en regelgevende besluitvorming te onderzoeken.

Het delen van kennis en hebben van inspirerende gesprekken

Flears enthousiasme ligt bij samenwerkingen. Hij vindt ze lonend en cruciaal om zijn ideeën verder te brengen. "Ik houd ervan om met mensen samen te werken. Ik heb bijvoorbeeld samengewerkt met Anniek de Ruijter, hier in Amsterdam. Ik vind onderzoekssamenwerkingen vaak erg lonend en verrijkend. Ze helpen mijn onderzoek vooruit. Mijn gesprekken met Anniek tijdens mijn fellowship in Amsterdam hebben mijn denken bijvoorbeeld echt gestimuleerd", zegt Flear.

Ik vind onderzoekssamenwerkingen vaak erg lonend en verrijkend. Ze helpen om mijn onderzoek vooruit te helpen. Mark Flear

Onderwijs als samenwerking

Prof. Flear ziet lesgeven als een vorm van samenwerken, waarbij hij geniet van de mogelijkheid om samen kennis en begrip te creëren, vooral tijdens seminars, en te leren door middel van discussies met studenten. "Ik zie lesgeven ook als een soort samenwerken, vooral seminars. In zulke colleges kan ik antwoorden op vragen samenstellen, en vaak leer ik ondertussen ook nog wat bij. Ik breng veel tijd alleen door met schrijven en denken, dus het is bijzonder welkom om de kans te krijgen om dingen met andere mensen te bespreken."

De flow van het schrijven van overtuigende argumenten

Naast samenwerkingen schept Flear genoegen in het diep opgaan in zijn schrijven. Hij vindt zijn grootste voldoening wanneer hij in de 'flow'-toestand komt tijdens het schrijven van overtuigende argumenten. "Dat gezegd hebbende, vind ik het heerlijk om alleen te zijn met mijn gedachten. Gewoon schrijven, nadenken en herschrijven kan zo'n diep voedend iets zijn. Natuurlijk is het vaak hard werken, maar als de dingen goed gaan en echt samenkomen, loont al dat werk en dat voel ik. Wat ik het leukst vind aan schrijven is wanneer het proces een flow wordt. Het is echt een heerlijk gevoel om gewoon in de flow van het denken te zitten, mijn geest leeg te maken en me te concentreren op het creëren van het meest actuele, originele, overtuigende en rigoureuze argument dat ik kan."