Op 22 juli 2024 verscheen in NRC een opiniestuk van Merel Spaander en Corrette Ploem van het Law Centre for Health and Life. De auteurs pleiten in een opiniestuk voor strafrechtelijke vervolging van spermadonoren die honderden kinderen verwekken.

Spaander en Ploem wijzen op de ernstige psychosociale risico’s voor donorkinderen, waaronder inteelt en identiteitsproblemen, en benadrukken dat de huidige maatregelen, zoals een nationaal donorregister, onvoldoende zijn. Zij stellen voor een wettelijk maximumaantal donorkinderen in te voeren en Europese normen te ontwikkelen om massadonatie effectief te voorkomen.

M.M. (Merel) Spaander MSc LLM

Faculteit der Rechtsgeleerdheid