Dit jaar nam Hannah van Kolfschooten deel aan het Visiting Researcher Program van Harvard Law School. Van januari 2023 tot juli 2023 maakte Hannah van Kolfschooten deel uit van een selecte groep van 15 juridische onderzoekers met verschillende wereldwijde perspectieven, die samenkwamen op de prestigieuze universiteitscampus van Harvard Law School in Cambridge, Massachusetts.

Wat hield je bezoekbeurs aan Harvard Law School in?

Ik maakte van januari 2023 tot juli 2023 deel uit van het Visiting Researcher Program van Harvard Law School in Cambridge, Massachusetts. Het programma bood onderdak aan ongeveer 15 juridische onderzoekers van over de hele wereld, in alle carrièrestadia. We kwamen elke week bijeen voor een colloquium en presenteerden ons onderzoek aan elkaar.  Daarnaast was ik te gast bij het Petrie-Flom Center for Health Law Policy, Biotechnology, and Bioethics aan de Harvard Law School, waar ik deelnam aan academische activiteiten en lunches. Harvard Law School heeft een levendige academische gemeenschap, dus ik bezocht veel (lunch)seminars en sprak met veel inspirerende academici. Tegelijkertijd had ik veel tijd om onderzoek te doen en te schrijven in een van de vele bibliotheken op de prachtige Harvard campus.

Welke impact heeft het Fellowship op je gehad, zowel professioneel als persoonlijk?

Mijn onderzoek richt zich op de regulering van artificiële intelligentie in de medische context. Ook in de VS is dit een nogal "hot" onderwerp. Omdat regulering in de VS heel anders werkt, heb ik veel inspiratie opgedaan voor mijn onderzoek, zowel tijdens interne seminars als tijdens evenementen aan andere universiteiten. Ik was blij andere juridische onderzoekers te ontmoeten die aan vergelijkbare onderwerpen werkten en met hen van gedachten te wisselen. Ik kreeg ook de kans om samen te werken met Amerikaanse onderzoekers: het Petrie-Flom Center nodigde me uit om te schrijven voor Bill of Health en ik publiceerde een stuk in het Health and Human Rights Journal met een collega-onderzoeker over klimaatverandering en gezondheidsrecht. Persoonlijk vond ik het een leuke ervaring om een half jaar in Boston te wonen en veel vrienden te maken, die hopelijk snel naar Amsterdam zullen komen.

Wat zijn de hoogtepunten van je Fellowship-ervaring?

Het belangrijkste is dat ik het geluk heb gehad om zoveel geweldige en inspirerende collega-academici te hebben ontmoet. Andere hoogtepunten waren de vele seminars en conferenties die ik in de VS heb kunnen bijwonen, zoals een privacy conferentie op Yale University, een AI-conferentie op MIT en de jaarlijkse Health Law Conference in Baltimore.

Mr. H.B. (Hannah) van Kolfschooten LLM

Faculteit der Rechtsgeleerdheid