Wat kunnen we leren van de EU-ontwikkelingen in de farmaceutische wetgeving voor betaalbare toegang tot nieuwe geneesmiddelen in Moldavië, Georgië en Armenië? Katrina Perehudoff van LCHL was als expert uitgenodigd om over deze vraag te spreken tijdens de allereerste beleidsdialoog met deze drie landen, georganiseerd door het Europees Regionaal Kantoor van de WHO en het Europees Observatorium voor Gezondheidssystemen en -beleid.

De beleidsdialoog werd op 25-26 januari 2023 in Chisinau gehouden door het Ministerie van Volksgezondheid van de Republiek Moldavië, het Europees Regionaal Kantoor van de WHO en het Europees Observatorium voor gezondheidszorgstelsels en -beleid. Het doel was om opties te identificeren voor het beheer van de uitdagingen van duurzame en betaalbare toegang tot nieuwe geneesmiddelen in Moldavië, Georgië en Armenië.

Katrina's bijdrage, gebaseerd op haar lopende onderzoek naar de rol van de EU in de wereldwijde toegang tot geneesmiddelen, behandelde kwesties rond het vertrouwen in de regelgeving van het EMA en de gevolgen voor de toegang tot geneesmiddelen van de gegevensexclusiviteitsregels van de EU. Katrina's deelname werd mede mogelijk gemaakt door een Veni-talentbeurs van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek en het Amsterdams Universiteitsfonds.

Dr. S.K. (Katrina) Perehudoff