Anniek de Ruijter schreef mee aan een artikel voor Economic Policy waaruit blijkt dat er substantiële steun is onder Europese inwoners voor een financieel bijstand-beleid van de Europese Unie (EU) ten behoeve van het verlichten van tijdelijke of permanente economische schade aan de economieën van lidstaten.

Het steun van EU-burgers voor een dergelijk beleid neemt toe indien de financiële bijstand afhankelijk wordt gemaakt van schuldbetaling door de lidstaten in tijden van welvaart. Ook is er meer steun voor een beleid waarbij geld wordt geïnvesteerd in specifieke sectoren, met name de gezondheidszorg en het onderwijs. Een controlefunctie voor de Europese Commissie wordt breed gedragen. Ook beleid dat gericht is op het op de lange termijn herverdelen van middelen ten behoeve van armere landen wordt breed gedragen, en financiële steun middels progressieve inkomstenbelasting is populairder dan middels een vlaktaks. Beleid waarbij financiële steun wordt afgebroken en een lidstaat beboet wordt in het geval van niet-naleving wordt daarentegen niet breed gedragen.

Prof. dr. mr. A. (Anniek) de Ruijter