For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
Op 14 oktober verscheen een artikel in RTV Noord over de kwestie tussen het Martini Ziekenhuis en de zorgverzekeraars a.s.r. en Zilveren Kruis, waarbij patiënten die op een wachtlijst staan voor een behandeling en verzekerd zijn bij deze zorgverzekeraars dit jaar niet meer geholpen kunnen worden vanwege financiële problemen en het ontbreken van overeenstemming tussen de partijen. Bastiaan Wallage van the Law Centre for Health and Life, deelde als expert gezondheidsrecht, zijn inzichten en verduidelijkt de complexe juridische aspecten van de kwestie.
Je kunt gaan naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder, maar dan moet je wel bereid zijn een deel van de kosten zelf te betalen. Maar in dit geval is bij het Martini Ziekenhuis het budgetplafond bereikt. Dan kom je met wetgeving als patiënt, die verzekerd is bij a.s.r. of Zilveren Kruis, niet heel veel verder. Bastiaan Wallage in RTV Noord

Hij benadrukt dat het type zorgverzekering van de patiënt van cruciaal belang is, waarbij een restitutiepolis meer vrijheid biedt dan een naturapolis. Wallage wijst op de informatieverplichting van zorgverzekeraars en benadrukt dat gebrek aan duidelijkheid vaak tot verwarring leidt bij verzekerden. Hoewel het recht op vrije artsenkeuze wettelijk is vastgelegd, geeft hij aan dat patiënten in situaties waar het budgetplafond is bereikt, beperkte juridische opties hebben. Hij suggereert dat het indienen van een klacht bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) effectiever kan zijn dan een gang naar de rechter in deze specifieke zaak. 

Mr. dr. B. (Bastiaan) Wallage

Faculty of Law

Gezondheidsrecht