Met de inwerkingtreding van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) is de jarenlange ethisch-juridische discussie omtrent preventie van onverantwoord ouderschap nieuw leven ingeblazen. Hannah van Kolfschooten schreef er samen met mede-auteur Cathrijn van Vleuten een artikel over dat onlangs verscheen in Nederlands Juristenblad.

In hun artikel bespreken zij de vele uiteenlopende rechterlijke uitspraken die gewezen over de (on)mogelijkheid om verplichte anticonceptie op te leggen op grond van de Wvggz. Zij plaatsen vraagtekens bij de stelling dat de Wvggz daadwerkelijk meer ruimte biedt voor verplichte anticonceptie voor kwetsbare vrouwen in het licht van kinderbescherming. Daarnaast betwijfelen zij of de Wvggz een adequate wettelijke basis vormt voor de beperking van reproductieve grondrechten van vrouwen in de dwangpsychiatrie.

Dit artikel is verschenen in het Nederlands Juristenblad (10/2022).

Mr. H.B. (Hannah) van Kolfschooten LLM