Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Op 1 januari 2016 trad de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) in werking. In 2020 is de Wkkgz voor het eerst geëvalueerd. In een recent verschenen artikel in het Tijdschrift voor Gezondheidsrecht doen Prof. Johan Legemaate en dr. Rolinka Wijne samen met collega’s Prof. Roland Friele (Tilburg University) en Linda Knap (Nivel) verslag van de belangrijkste uitkomsten van deze evaluatie.

De meest in het oog springende thema’s van de evaluatie betreffen de verhouding tussen de Wkkgz en nieuwe ontwikkelingen in de zorg, de regeling van de meldplichten van zorgaanbieder bij misstanden en de regeling omtrent geschilleninstanties bij conflicten tussen zorgaanbieders en patiënten. Bij deze drie onderwerpen signaleren de auteurs meerdere knelpunten, waar zij ook mogelijke oplossingen voor aandragen. 

Dit artikel is verschenen in Aflevering 5 (2021) van het Tijdschrift voor Gezondheidsrecht.

Prof. dr. J. (Johan) Legemaate

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

Staats- en bestuursrecht

Mr. dr. R.P. (Rolinka) Wijne

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

Staats- en bestuursrecht