In het kader van de ontwikkeling naar een European Health Union zijn er overwegingen om de toegang tot medicijnen te verbeteren door het opzetten van een permanent systeem van gezamenlijke EU-aanbestedingen. Baute en De Ruijter maken in hun artikel onderscheid tussen drie dimensies van het beleidsontwerp die relevant zijn in het actuele debat en definiëren de aard en intensiteit van EU-gezondheidssolidariteit: reikwijdte, toewijzing en besluitvormingsniveau. Ze onderzoeken in hoeverre de reactie van burgers op deze beleidsdimensies van gezamenlijke aankoop van geneesmiddelen door de EU - wordt gedreven door Euroscepticisme, egalitarisme of waargenomen dreiging. Ze concluderen dat responsiviteit grofweg is gestructureerd langs twee traditionele scheidslijnen: pro-EU versus anti-EU en pro-egalitair versus anti-egalitair. Daarnaast vonden zij dat Euroscepsis een belangrijke drijvende factor is achter voorkeuren bij zowel het principe van allocatie als het niveau van besluitvorming.

Dit artikel is gepubliceerd in het Journal of European Public Policy.

Prof. dr. mr. A. (Anniek) de Ruijter

Universitair hoofddocent Gezondheidsrecht en Beleid